expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torstai 9. lokakuuta 2014

Miksi ostaa faneja?

Mulla pyörii niin paljon asioita tämän aiheen ympärillä, että mietin mistä aloittaa. Ehkä alan vaan kirjoittaa ja katsotaan mihin mun teksti johtaa, tuleeko siitä vain yksi sekamelska ilman punaista lankaa, vai saadaanko tästä jopa jonkunäköinen keskustelu aikaiseksi. 

Toivoisin myös että kuuluisat ja isommat bloggaajat lukisi ja ehkä osaisi vastata mulle :)
Noniin..turhat höpinät pois ja mennään asiaan.

INSTAGRAM, maailman nopeimmin kasvava sosiaalinen media, jolla on kuukausittain yli 200 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Instagramin selaaminen on paljon helpompaa ja hauskempaa kuin facbookin. Instagramin tarjonta on myös tänä päivänä aika kattava. Sieltä löytyy jokaiselle jotakin. 

Minulle insta on työväline. Sillä lisään näkyvyyttäni, olemassaoloani, blogini kävijämäärää. Uskallan sanoa että aika moni muukin bloggaaja ajattelee näin. Blogi ja insta kulkevat käsikkäin. 
Taivoitteeni on tietenkin saada lisää seuraajia,tykkäyksiä. Loppukesästä kuvani päätyi bikbokin sivuille, jonka kautta irtosi monta uutta seuraajaa minulle. Tunne oli hyvä!

Olenkin sitten ihmetellyt välillä että miten (nimeltä mainitsematta) joillakin  maailman tunnetuilla, myös suomalaisilla (niin tylsän näköisillä) bloggaajilla voi olla hirveitä määriä insta seuraajia, puhutaan siis 20k ylöspäin. esim yhdellä ruotsalaisella bloggaajallaon 91k seuraajaa mutta kuviin tulee noin 300 tykkäystä.  ..Eli tykkäykset mitä jotkut suomalaisetkin bloggaajat saa kuviinsa ei vastaa lainkaan seuraajamäärää.

Hiljattain sain tietää että seuraajia voi ostaa. 7 dollarilla saat 500 seuraajaa heti. 39 dollarilla irtoo jo 5000 seuraajaa saman tien. Tykkäyksiäkin johonkin kuvaan voi ostaa. No kun mulle pari viikkoa sitten selvisi että  näitä ostellaan, niin seuraavaksi mietin heti että ajatteleeko nämä henkilöt itse että kukaan ei tajua, yhtäkkii pulpahti 1000 seuraajaa intiasta muuten vaan :D Miksi halutaan epärehellisesti saavuttaa suosio? 
Minusta ainakin on äärimmäisen tärkeää että jokainen, joka mua on alkanut seuraamaan haluaa seurata mua. Hän itse on tehnyt sen valinnan. Se tuntuu hyvältä. En tiedä sitten saako niillä ostetuilla seuraajilla näkyvyyttää vai onko ainoa houkutus checkaa profiilin sisältö koska etusiulla lukee 20k seuraajaa. Tajuatteko? Nostattaako nämä ostetut fanit näiden kyseisten bloggaajien itsetuntoa ja fiilistä? Who knows! 




Oma mielipiteeni on taas ehkä hieman vanhanaikainen, mielestäni suosio pitää ansaita. Varsinkin kun on kyse muoti/lifestyle blogeista. Haluanko että 10 000 keksittyä intialaista profiilia fiilaa mun tyyliä, vai haluanko että 1000 aidosti minun tyylistäni ja elämästäni pitävät seuraa minua. Valitsen tämän jälkimmäisen. Ymmärrän jos kyse on jostain firmasta ja sille pitää nopeasti saada näkyvyyttä ja herättää vähän hämminkiä, niin tykkäyksiä ostetaan, mutta että tavallinen kaduntallaaja, joka ottaa itsestään kuvia (minä mukaanlukien) ostaa itselleen faneja?! Mua lähinnä naurattaa. 

No missä sitten menee raja? Voiko sen rajan määritellä? -en tiedä! Tietenkin kaikki hakee näkyvyyttä ja suosioo, mutta jotenkin tuo tapa on varsinainen huijaus. Huijaus muita ja itseään kohtaan. Sitten taas jos vaikka minut pyydettäisiin lehtihaastatteluun, niin vaikka saan sillä extra huomioo, niin edelleen jokainen ihminen itse kokee/tekee valinnan pitävätkö he minusta. Olenko henkilö jota he haluavata jatkossakin seuraa.


Mitä mieltä te olette? Onko kukaan miettinyt tätä asiaa? 

PS. mun instagram löytyy bydidem nimellä ;))) WINKWINK











9 kommenttia:

  1. Mä en ole kuullukkaan tällaisesta. Ihan käsiitämätöntä. Itselläni instassa on n. 40 seuraajaa, mutta ajattelen samalla tavalla kuin sinä. Ei tulisi mieleenkään ostaa faneja. Mitä järkeä? Jostain joskus luin että instassa täytyy myös olla enemmän seuraajia kuin mitä itse seuraa, se on suosion merkki. Voihan se niinkin olla, mutta mulle ei ole tärkeää kuinka monta seuraajaa mulla on. Tärkeämpää on ne kuvat ja fiilikset joita omalla tillillään halua tuoda julki. P.s olen seuraajasi ollut jo pitkään:)

    VastaaPoista
  2. Luin tästä eilen jossain toisessa blogissa ja järkytys kyllä iski. Ainakin omat moraalin kellot alkaisivat soimaan tuossa tilanteessa. Elämässä ja businesksessä on molemmissa kyse kuitenkin aidosta välittämisenkulttuurista ja lojaaliudesta :s

    VastaaPoista
  3. Oon ihan samoilla linjoilla ja monta kertaa miettinyt että kuka on niin tyhmä että maksaa? Ja tää oli hyvä aihe! Kiva nähdä tällaistakin puolta susta!

    VastaaPoista
  4. Heippa ja kiitos blogista! Ajattelin sosialisen median ja markkinoinnin ammattilaisena hieman avata tätä ilmiötä minun näkökulmastani. Markkinoinnin ihmeellisessä maailmassa on jo vähän aikaa ollut vahva trendi, jossa sosialinen media vahvistaa asemaansa, kun taas blogimarkkinointi on menettämässään suosiotaan roimasti. Useimmat bloggaajat ovat valitettavasti vieneet mainonnan niin pitkälle, että he ovat menettäneet uskottavuutensa ja samalla ovat tuhoamassa hiljaa oman elantonsa. Nykyään mainostäyteiseen blogiin laitettu linkki, voi jopa vahingoittaa yritystä. Googlen uusimmat algoritmit ovat muuttaneet hakukonetta niin, että linkki blogissa voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa, että yritys putoaa Googlen hakutuloksissa, mikä on yritykselle taloudellisesti yksi hirveimmistä mahdollisista asioista. Tämän takia harvat ja valitut blogiyhteystyöt valitaan nyt aivan eri kritereeillä. Nykyään minulle (ja monille muille) mainostajille bloggaajan sosialisen median kanavat ja ”fanien” määrä on oikeastaan tärkein kriteeri. Tämä on ajanut hätäntyneet bloggaajat ostamaan faneja, haaliaakseen väheneviä mainosrahoja, joista ainakin ammattibloggaajat elävät. Tämä tulee tietenkin loppupeleissä vahingoittamaan bloggajia ja blogimaailmaa vielä enemmän, mutta hädässä ei tosiaan parhaita päätöksiä tehdä.

    VastaaPoista
  5. On sulla suuret elämän murheet, kun kerkiät tehdä tutkimusta ja oikein pohdiskella näinkin tärkeää asiaa kuin instagram ja seuraajat. Peukut pystyyn sinulle

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Korjatkaa joku jos ymmarsin tekstin vaarin, mutta minusta Didem kirjoitti eparehellisyydesta ja ihmisten huijaamisesta, joka tassa tapauksessa ilmenee siten etta bloggaajat/instan kayttajat ostavat itselleen faneja/seuraajia. Kirjoitus ei tainnut olla itse instagramista tai sen seuraajista..? Minusta eparehellisyys kaikissa muodoissaan on kuvottavaa, ja on hienoa, etta Didem kirjoitit siita! :) Kaikki eivat ehka ole yhta perilla sosiaalisesta mediasta etta tulisivat ajatelleeksi seuraajien ostamista yms. vilppia mita siella harrastetaan.

      Ja minulla ja anonyymilla taitaa olla viela suuremmat murheet kuin Didemilla kun ehdimme lukea hanen murheistaan toistuvasti taalta blogista ;) -beanilie xx

      Poista
    2. peukut korkealle pystyyn minulle :D

      Kyllä, mielestäni aihe on mielenkiintoinen!

      xx molemmille <3

      Poista
  6. Upsista, nyt on vaha pilkut ja pisteet kadoksissa. Eihän tässä ole muusta kyse kun siitä että miksi hävitä? Jos huijaus olisi onnistunut, succee, niin sithän se ois vee niinku victory :) Kukapa ei voitosta tykkäis #gugamuumugava :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No en yhtään ihmettele jos pilkut ja pisteet sekaisin. Mun mies sanoi just että voisi olla hyvä että kävisin kertaalleen suomentunneilla :D haha.

      Poista